Followers

Wednesday, January 13, 2010

::Solat at the Last minute..::

   
    Post kali ini sy "copy n paste" je from "my diary tahun 2007"... dulu masa kecik2 suka tulis diary sbb pernah dengar (ingat2 lupa, huhu) dr.Fadzilah Kamsah kata, "org yg menulis catatan(diary), adalah org yg berpotensi utk bahagia (tidak mengalami sakit jiwa lah), sbb dalam diary ah kita boleh meluahkan segala2 nya (manis+pahit+masam+masin)/ pengalaman idup.. n satu ag, daripada diary ah kita boleh practise to enrich our english... maknanya, "ko tulis ah diary ko tu dlm bahasa omputih, biar byk salah grammar pun, org x taw.. hantam je.." so, masa sy membelek2 diary ni (mengimbas kenangan lalu.. he3) terjumpa catatan ni.. n rase cam agk menarik so, here it now.. ( seingat sy lah, mende ni pun amek kt sebuah buku, tp ntah x ingat dah buku mende.. huhu..x kisah ah pape pun..)


sekadar gambar hiasan, tiada kaitan antara yg idup n yg mati..

     Rupa2nya ada cerita kalau kita lewatkan solat. Jika berpuasa, amalan kita terus kepada Allah. Tapi jika kita bersolat, ada posmen pula yg antar amalan kita kepadaNya.Setiap kali kita solat, ada malaikat yg antarkan amalan solat kita kepadaNya.. ia kena melalui 'tol-tol' di setiap lapisan langit. Malaikat yg menjaga setiap lapisan 'tol' ni. Jika solat pada awal waktu, tidak perlu bayar 'tol'. Maknanya tidak ada sekatan.. tidak ada jam.. Malaikat terus sampaikan amalan kita pada Allah swt utk dinilaikan.
     Jika solat pada akhir waktu, tak perlu bayar 'tol' jugak, tapi sekatannya, masya-Allah!!
     Di langit pertama, penjaga 'tol' marahkan kita.. Disoalnya, mengapa lewat poskan amalan kita?? Merayu-rayu posmen malaikat kita mintak di beri laluan, tapi penjaga langit pertama tak hiraukan, sebaliknya amalan lewat solat tadi dicampakkan balik ke bumi lalu jatuh berderai!!! booMMM....
     Maka tidak sampailah amalan kita kpd Allah, seolah-olah kita tidak solat jugak.. (bak kata ckg Hasrol, "lu pikiq la sendiri..") Jadi bersedialah kita menerima pembalasanNya.. jika tidak di akhirat, di dunia... hilang duit, hati risau, ujian bertimpa-timpa. Jadik, x de maknanya solat lewat kerana amalannya tidak sampai.. tidak ade nilai, sebaliknya kena azab lagi.. 

     Jadi main pointnye >> Jangan LENGAHKAN waktu solat<< ..
selalu kita terlepas pandang tentang hal ni,, sy pun skali ah tu.. tp kite cbe memperbaiki diri dari masa ke semasa/semasa ke semasa.. (grammar+tatabahasa sy, dua2 x leh pki..haish.. pape je la..) orite!! 

p/s >>  mood :: sedih   
penyebab :: melihat kengkawan skolah lama ku dah rmi yg free hair.. T_T"
tindakan :: nanti sy kupas isu ni plak, k.. 





2 comments:

Syariful Bahri said...

salam,
huhu, bab2 menjaga solat ni memang kena jaga tol2..
same2 laa kita istiqamah dlm menjaga solat.. ckp mmg senang, but praktiknye tak.. nauzubillah..

deyla fadhilah said...

wsalam.. btol333...
insyaAllah, smoga dapat istiqamah dalam perkara kebaikkan.. ameen~